Norské otazníky
Přišly první mrazíky a sněžení, zima se nechává slyšet, že se letos chystá předvést v plné síle. Na velké výlety na kole to rozhodně nevypadá a tak je spousta času přemýšlet o výletech budoucích. I když během jara a léta vyjedeme na spoustu zajímavých putování, většina myšlenek se už dnes upíná k vysněné cestě do Norska. Náročná „expedice“ by se měla uskutečnit v červenci, účast jsme přislíbili zatím tři odvážní: Já, Martin Bulhar a Martin Novec:)
Jeden z nevětších otazníků budeme muset vyřešit v brzké době. Svěřit se do rukou cestovní kanceláře nebo se vydat na vlastní pěst? Pokusil jsem si sepsat výhody a nevýhody obou možností a i podle toho se budeme rozhodovat.
Cestovka - plusy
- jistota, žádné bloudění, naplánovaná trasa cesty po nejznámějších místech
- výlety podle schopností a nálady, nejede se v hloučku, každý si dá svoje tempo, popř. jinou kratší trasu
- jídlo připraveno CK (nejšpíš to nebude plně stačit:) )
- rafting, sjíždění řeky Sjoa v ceně
- cca 40 potencionálních přátel
- možnost pěších výletů,výstupy na hory či k ledovci (CK se postará se o kolo)
- přesně daný termín odjezdu
Cestovka - mínusy
- předem daná trasa zájezdu, nemožnost odbočit
- o něco dražší než výlet po vlastní ose
- podřízení se CK , nevím, jak moc budou lpět na pravidlech
- cca 40 potencionálních nepřátel
Rovnou za nosem - plusy
- volnost
- byli by jsme svými pány
- zvolení si vyhovujícího termínu cesty
- pohodlnější „ cestování autem
- možnost vzít si větší množství alkoholu a přivydělat si tím nějakou korunu
- více keší
- volit mezi přespáním ve stanu nebo v chatce, to se může hodit při silných děštích (ale i CK by nás snad nenechala stanovat v lijácích)
- adrenalin
- relativně nižší náklady
Rovnou za nosem - mínusy
- nutné náročné plánování, vypracování podrobného plánu cesty
- zaplacení trajektu už cca v lednu a následné stihnutí ho:)
- nutnost časté anglické komunikace
- náklady na cestu se mohou rapidně zvýšit (oprava auta, větší bloudění,parkové)
- časté placení mýta, parkovného, kvůli autu dražší ubytování v kempech
- kola by jsme měli mít pořád na dohled, ne že by se v norsku kradlo, ale víme jak to je. Třeba jednodenní výšlap si nedovedu představit, kam by jsme kola dali
Rozhodování to
nebude jistě lehké, pro i proti jsou u obou možností v některých
případech dost silné. Tak i tak tuším, že půjde o skvělou
cestu plnou nezapomenutelných zážitků. Kdo by jste chtěli vidět
nádhernou přírodu, našlapat spoustu kilometrů na kole, zažít
zvláštní atmosféru při toulání se neznámou krajinou, stačí
se ozvat. V autě ještě místo je a v autobuse jich bude nespočet.
Přidávám ještě denní popis cesty, jak ho sestavila cestovka
Rajbas. Pokud by jsme jeli autem, budeme tuto trasu kopírovat.
1. – 3. den: Odjezd z Brna
večer, dále Praha, přes Německo, trajektem na skandinávský
poloostrov, pobřežím jižního Švédska, nocleh v kempu,
návštěva olympijského městečka Lillehammer (centrum,
sportoviště, skansen, terén známého závodu Birkenbeiner
rennet), nocleh v tábořišti.
4. den:
Autobusem na začátek cesty Peer Gynt-veien, následuje kopcovitá
krajina po Peer Gynt-veien až do Slangen. Délka trasy: 70 km.
Možnost jet již od Lillehammeru na kole. Nocleh u řeky,
ohniště.
5. den: Domovem obrů a krajinou
jezer až do Bygdinu. Trasa vede většinou do kopce, kdo bude chtít,
může tuto část absolvovat autobusem a posléze navázat pěším
výletem k jezeru Gjende, Jotunheimen. Nocleh v přírodě
nad parkovištěm na hranici parku (1300 m). Délka trasy:
50 km.
6. den: Den zahájíme přejezdem
k hranici NP Jotunheimen a na kolech dojedeme až k chatě
Glitterheim. Pokud bude pěkné počasí, lze absolvovat výstup na
Glittertind. Výstup a sestup trvá dohromady šest hodin. Jedná se
o druhou nejvyšší horu Skandinávie. Alternativou jsou trasy
na kolech v okolí parku (jezero Tesse). Nocleh v kempu
Randsverk.
7. den: Na kolech projedeme přes
Sjoa do Otta. Cestou je možno shlédnout dřevěný kostel Heidal.
Poté máte možnost zkusit rafting. Sjíždí se úsek Heidal –
Faukstatv délce 17 km, což trvá cca 2,5 hodiny.
Obtížnost WW 2–4. Podmínkou pro rafting není předchozí
zkušenost ani fyzická kondice, pouze věk minimálně 13 let.
Nocleh na tábořišti v NP Rondane.
8. den:
Na kolech vystoupáme cca 1000m na Mysusetter a k chatě
Rondvassbu. Trasu je možné absolvovat autobusem. Budeme obdivovat
přírodní krásy parku Rondane. Pokud bude příznivé počasí,
možnost výletu. Pro zájemce procházka v okolí parku. Večer
přejezd pod Dalsnibbu a nocleh v kempu.
9. den:
Vyšlapeme vysokohorskou krajinou na Dalsnibbu, nabízí se krásný
výhled na Geiranger, fakultativně dojezd k nejkrásnějšímu
fjordu Geiranger a zpět. Nocleh v přírodě pod
Daslnibbou.
10. den: Kdo se bude cítit
unavený, udělá si odpočinkový den, ostatní se mohou vydat na
kolech k jezeru Strynevatnet a zpět. Pro zájemce je možnost
vypravit se na okružní plavbu lodí fjordem. Nocleh
v kempu.
11. den: Na kolech vyrazíme
do Brigsdalu, trasu bude kopírovat autobus, takže je možnost
absolvovat část trasy autobusem, procházka v okolí splazu
ledovce Jostedalsbreen, největší ledovec v Norsku. Nocleh
v přírodě.
12. den: Autobusem se
přesuneme do Gardena a poté se pokocháme obrovským vodopádem
Voringfoss. Zájemci mohou vyrazit na výlet po okolí. Ubytování
v kempu.
13. den: Autobusem dojedeme do
Haugastol a odtud vyrazíme na kole po Ralarvegen, nazývané
královskou bikerskou stezkou, podél železnice Oslo-Bergen.
Přejedeme autobusem do Flamu, a dále na místo noclehu v přírodě
pod sedlem Geiterygg (1300 mnm).
14. – 16. den:
Autobusem do Osla. Celodenní prohlídka muzeí Osla (poloostrov
Bygdoy, muzeum vikinských lodí, Fram, Kon – Tiki, Frogner
park, Holmenkollen, pevnost Akershus, Karl Johans Gatte). Následuje
noční přejezd jižním pobřežím Švédska do Dánska. Poslední
a celodenní cyklovýlet ke křídovým útesům na pobřeží
Baltského moře a trajektem přes Německo zpět domů. V Brně
budeme odpoledne.
Komentáře
Přehled komentářů
Lini jsem absoluvoval s cestovkou Švýcarsko a příští rok se chystáme na Norsko. S cestovkou je to pohldlné, dražší, ale vychutnáte si kolo a přírodu. Nemusíte se o nic starat.Hodně šťastných kilometrů Všem.
Byl sem tam
(Michal Beneš, 20. 2. 2009 16:12)Ahoj Papec, mužu ti řict že jsem projel Norsko i švédy a byl jsem nesmírně spokojenej!!!! jednou sem tam jel s ck a jednou 4borci autem a po vlastní ose rozhodně lepší, ikdyž vic starosti, rozhodně se musi umět angličtina tu tam umi každej a bez ni nema cenu jezdit sam.
zní to krásně
(romča, 29. 11. 2008 1:10)... jen vám můžu závidět:-((( tak bych jela s vama, ale finance mi to nedovolují:-( ale stejně bych vás akorát brzdila, s mojí kondicí..a rušila pánskou jízdu:-)) snad si to tam užijete, už se těším na fotky, doufám, že se tam podívám ještě v tomto životě a splním si taky jeden sen:-/jinak věřím, že vy to zvládnete i na vlastní pěst..
bfeahgoisehuioewruhůwočfgšwréágtoěh
(Bulhar, 28. 11. 2008 19:15)
No z tohoto výčtu je zcela patrné, že bude mnohem lepší jet vlastním vozem (jako chlast a kešky jsou neprůstřelný argument :-))
Nehledě na to, že vodu můžem jet (a taky pojedem!!), ikdyž budeme cestovat po své ose
angličtina
(Mišák, 27. 11. 2008 17:49)Angličtina bude legrace, tou dobou bych měl mít jeden rok studia za sebou, nějaký to slovíčko bych ze sebe mohl vyloudit. Hlavním řečníkem by měl být ale martin, kterej studoval dlouhý léta a byl i pracovně v Americe
aj komunikace
(Kačka, 27. 11. 2008 14:59)Nutnost časté anglické komunikace je mínus? Ale prosimtě :)
Re:
(Mišák, 27. 11. 2008 14:49)Přesně tak, další mínus pro auto a plus pro cestovku. Únava zz volantem a za řidítky by se nasčítala a musela by se někde projevit..
Raději bus
(Štěpán, 27. 11. 2008 13:39)No, nevím. Busem toho stihneš víc. U auta je problém v tom, že někdo musí pořád řídit (to je poznatek!). Celý den někde šlapeš a pak bys měl někam přejíždět apod.
Chystám se
(Mikki, 28. 3. 2009 14:09)